11 Tem 2014

Miss Potter ve Peter Rabbit

İnsanlar neden fantastik eserleri küçümsüyor? Olağanüstülükler mi var, a işte o çocuk işi. Neden fantastik her şey çocuklar için olmak zorunda? Ya da çocuklar için olan filmler kitaplar tiyatro eserlerini yetişkinler takip edemez mi?

Her şey birbirine giriyor değil mi? Öncelikle şunu söylemeliyim, yetişkinler çocuklar için olan her şeyi mutlaka takip etmeli. Çocuklarının hangi kitaplarla hangi filmlerle karşılaştığını bilmeli. Hatta yapımcısına yazarına çizerine yönetmenine sponsoruna her şeyine bakmalı. Bunun illuminatisi var 25.karesi var subliminal mesajı var. Paranoya filan demeden her şeyine bakmalı.

Gelelim edebi sorunumuza. Fantastikler olağanüstülükler salt çocuklar için değildir değildir değildir. 10 yıldır Harry Potter hayranıyım. Hala 'sen çocuk musun, ne zaman bitecek bu takıntın, yetişkin oldun artık' bla bla bla diyorlar bana yahu.
Harry Potter bilimsel ve edebi araştırmalara konu olmalı. Hatta oldu diye de bir haber çıkmıştı, ne kadar doğru bilemiyorum, Çin'de Genetik bilimi ve Harry Potter diye seçmeli ders olmuş. Harry Potter üzerine incelemeler yapılıyor.
Herkesin çocuk masalı olarak bildiği Alis Harikalar Diyarında ile kuantum fiziğini bağdaştırıyorlar. Yazarı Lewis Carroll matematikçi, mantıkçı, papaz, fotoğrafçı ve yazardı.

İnsanlar bence korkuyorlar. Hayal kurmaktan. Yani daha iyi bir iş daha iyi bir ev daha iyi bir araba daha iyi bir eş daha iyi bir çocuk. Bunlar haricinde hayal kurmaktan korkuyorlar. Her şey madde madde madde. Hayal kurmaktan korkuyorsun, belki de o kadar körelmiş ki hayal gücün olağanüstü bir şey düşünemiyorsun, peki açıp fantastik bir film seyretmekten niye çekiniyorsun? Üstüne fantastik sevenlerle dalga geçiyorsun.
Aslında sevse izlese bu maddeci dünyadan az da olsa sıyrılsa mutlu olacak insan.

Oturup çocuk kanalları seyrediyorum bazen. Mutlu oluyorum. Çocukların nasıl düşündüğünü anlamaya çalışıyorum. Çocuklar yetişkinlerden daha zeki. Ama nedense hep aklı gelişmemiş küçük yetişkin muamelesi görmüşler yıllarca. Batı böyle. Eski Türklere ya da Osmanlıya baktığımızda çocuklara kıymet verildiğini söylenebilir. (Osmanlıda Çocuklar ve Çocuk edebiyatı üzerine araştırma yapma isteğim yeniden kabardı.) Çocuklar batıda 17.yüzyıldan sonra değer görmeye yavaş yavaş başlarsa çocuk edebiyatı nasıl değer görsün? Hele çocuk metni yazarları. Hele de bu kadınsa. Ohoooo. Beatrix Potter'ın ne kadar zorlandığını düşünemiyordum. Filmini izledim anladım ((:



Burada Peter Rabbit ile nasıl tanıştığımı anlatmıştım. Beatrix Potter'ı ilk J.K Rowling'in bir söyleşisinde duymuştum. Sonra 2 sene kadar önce Peter Rabbit çıktı karşıma. Daha sonra da Tavşan Peter'ın Masalı dvdsini almıştım. Benjamin Bunny, Jemima Puddle-Dock, Pofuduk Tavşancıklar ve Mrs.Tittle-Mouse ile tanışıyorsunuz dvdde. Çok güzeldi. Keyifle izledim (: Tekrar izlemeyi düşünüyorum hatta.

Ve geçen akşam da Miss Potter filmini izledim. Yani her şeyin nasıl başladığını...


Beatrix Potter sürekli masallar uyduruyor. Hatta kendisi ve kardeşine masal anlatmakla görevli hizmetçisine bile. Ve sürekli resim çiziyor. Şehirden, insanlardan, kurallardan uzak çizdiği hayvan arkadaşlarıyla mutlu. Annesiyle hiç geçinemiyor. Aşkı 30 yaşından sonra tadıyor. Kitabı 32 yaşında 'The Tale of Peter Rabbit' basılıyor.


Bu filmde çok şey görüyorsunuz.

Sınıfsal ayrımları, yayınevlerinin yazarlara ve eserlere tutumunu, kadınların toplumdaki yerini, ailelerin çocukları üzerindeki etkilerini, çocukların toplumdaki yerini, kurallar, davetler, ekonomi, sanayileşme....

İzlemesini bilirseniz pek çok eleştiri...

Ah bir de ben gibi İngiltere meraklısıysanız harika. 









3 yorum:

  1. Çocuk kitaplarını çok severim hatta hayallerimden biri çocuk kütüphanesi kurmak... :)) fantastik edebiyatı da severim yakın bir arkadaşımın bunda payı çok büyük :) Şu Peter Rabbit'ı da merak ettim doğrusu :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. benim de hayalim çocuk kütüphanesi kurmak (((: merak ettiginize değecek bence (: youtube'tan animasyonlarina bakabilirsiniz

      Sil
  2. Sayende güzel bir film izledim.miss Potter rolünü hakkıyla vermiş Renee :)
    Dilerim o çocuk kütüphanesini de kurarsın :)

    YanıtlaSil